Die Walküre

601405_10200383307601194_694480015_nOver Die Walküre

Wotan verschuilt zich in de jungle van de stad voor zijn vrouw Fricka en is de godin van het huwelijk, zij is ziedend. Ze heeft vernomen dat een van Wotan’s bastaardkinderen, Siegfried, er zojuist met de vrouw van Hunding vandoor is gegaan. En deze vrouw, Sieglinde, is ook nog eens Siegfried’s tweelingzus. Fricka walgt hiervan en eist van Wotan dat hij in het onvermijdelijke duel dat zal komen tussen Siegfried en Hunding, zijn bastaardzoon laat verliezen. Fricka dwingt hem daarmee te kiezen tussen zijn bastaardzoon – nota bene van een mens – en de eer van zijn eigen vrouw. Zwaar aangeslagen zweert Wotan dat hij Siegfried zal laten verliezen.

Credits

Regie & vormgeving: Claudia van Rooij Zang: Rosalinde Nierop, Arjan Man, Kirsten Schötteldreier Piano: Jorrit van den Ham Foto: Eric Haas

Recensies

Daniëlle Ludwig – Dramaturg

‘Tijdens het Wilhelminahuiskamerfestival zag ik ‘Die Walkure’, de beroemde opera van Richard Wagner, van Strass Theater. Strass Theater ensceneerde voor dit festival de scène waarin Fricka Wotan vraagt zijn bastaardzoon Siegmund in een duel met Hunding te laten verliezen, om haar eer te redden. Wotan raakt in een innerlijke tweestrijd.

Claudia van Rooij, de regisseuse van Strass Theater, creëerde een open en moderne mise-en-scene de banken diagonaal tegenover elkaar te plaatsen, wat spannend en open oogt voor de toeschouwer. De sfeer wordt bepaald door de projectie van een wolkenlucht op het plafond, die gedurende het stuk van kleur verandert en zo de toenemende dreiging in het stuk accentueert. De sobere en minieme aankleding van de ruimte legt de nadruk op de actuele waarde die het stuk nog steeds bezit en het sterke spel van de zangers, Rosalinde Nierop, Arjan Man en Kirsten Schötteldreier. Wotan ziet er in zijn legerkostuum angstaanjagend, maar tegelijkertijd ook sympathiek uit. Fricka lijkt het toppunt van vurigheid en ziedende woede met haar vlammend rode haar. Maar als blijkt dat ze ook emotioneel is aangedaan door haar ontdekking, gooit ze haar rode pruik af – een goede regievondst – en ziet de toeschouwer een menselijke godin die ook verdriet kent. Het gelaagde spel van de zangers is in balans met de sterke zang die deze scene vereist. Strass Theater zet met deze scene een mooie sobere versie van Wagner neer die ontroert.”
 
 Deborah van Straaten – zangeres
“Mooie uitvoering, mooie regie en zeer geraffineerd qua aankleding! Indrukwekkend het moment, dat Fricka de woning verliet, en Brünnhilde Wotan vroeg of hij wel besefte wat hij zojuist toegezegd had. Ongeloof en verbijstering golfde door de ruimte. Royaal gezongen, goed geacteerd en stevig muzikaal begeleid. Wotan eerst imposant, eindigend vol zelfbeklag. Brünnhilde uitbundig en Fricka streng, verbeten en vol verwijt. Een zeer geslaagd half-uurtje Wagner, waarin tijdsbeleving weer even helemaal zoek raakte. Super!! Het was voor mij leerzaam om te zien hoe zangers steun kunnen halen uit een goed aangereikte of mooi uitgewerkte regie.”
 
Gijs Vennix – theatermaker

“Wat een denderend scéne van Die Walküre! Ondersteboven geblazen door Wotan! Fricka was indrukwekkend, niet mee te spotten. Brünhilde kwam dan maar kort voorbij in dit stuk maar stond er wel als een eik! Prachtig stukje opera. Daar moet ik me toch meer in gaan verdiepen. Wat een verhaal.”

Comments are closed.