Biografie

Claudia van Rooij studeerde modevormgeving aan de Koninklijke Kunstacademie in Den Bosch. Zij werkte in het atelier van couturier Max Heijmans waar zij het tegenwoordig alom bekende ballonrokje voor hem ontwierp en werkte zij mee aan twee van shows. Dit vormde de basis voor haar latere kostuum- en decorontwerpen. Na haar werk als artistiek medewerker bij een groot entertainment bureau in Spanje besloot zij alsnog tot het volgen van een theateropleiding in Amsterdam.

Claudia is een autonome maker en heeft in 2006 STRASS theater opgericht, waarmee zij eigenzinnig beeldend theater maakt. Claudia houdt naar eigen zeggen van: ‘rauwe thema’s’ . Vertrekkend vanuit sfeer onderzoekt zij wat een karakter drijft. Zij omschrijft haar werk als ‘poëtisch van toon met een herkenbare esthetiek’. Voor STRASS theater regisseerde zij de opera’s Der Fliegende Holländer, Blauwbaards Burcht, Die Walküre, Tosca en La Bohème en de multidisciplinaire voorstellingen Salon Perron, Kleine meisjes in het z a n d en Ditis2006.com.

In 2015 maakte zij met veel succes de Opera Faust op locatie voor Go! Opera waar zij tevens het decor en kostuumontwerpen voor haar rekening nam. Van de Leeuwarder Courant ontvingen zij 4 sterren. In juni 2012 had zij de artistieke leiding over de ‘benefietvoorstelling ten behoeve van Save a Child’s Heart’ in een uitverkocht Carré. De avond werd een kruisbestuiving tussen Nederlandse, Israëlische en Palestijnse artiesten zoals Wende Snijders, Alain Clark, Jan Jaap van der Wal, Noa, David Broza en Mira Awad.

Claudia beweegt zich als theatermaker het liefst op het snijvlak van verschillende disciplines; muziek, theater, dans en kunst. Omdat zij gelooft in ‘de kracht van het spanningsveld’ dat ontstaat tijdens het werken vanuit de verschillende disciplines en achtergronden. Zo maakte zij samen met een choreograaf twee voorstellingen waaronder ‘The Critical Piece’. Een theatrale dansvoorstelling met een kritische ondertoon. Deze voorstelling heeft een internationale tournée gehad met alleen maar positieve recensies. “Ein ebenso vergnüglicher wie nachdenklicher Abend über die egigen Kreisläufe von Kunst und Rezeption, die hier um einen spannenden Loop erweitert werden.” Leipziger Volkszeitung.

In ‘Na Ons…’, een openlucht theaterspektakel op de grens van het Geestmer ambacht ging zij met een bühnebezetting van 150 man verdeeld over acteurs, figuranten, dansers, muzikanten en koorleden de strijd aan tegen het water. De voorstelling werd gemaakt in opdracht van de provincie Noord-Holland in een combinatie van professionals en amateurs. “Een imposant schouwspel”. “Na ons… verrast, verbaast, ontroert en vermaakt”.

Claudia blijft zich ontwikkelen, verdiepen en verbreden en heeft er daarom voor gekozen om ook als regie-assistent te werken met andere regisseurs. Zo werkte ze in 2010 met Theu Boermans bij ‘Soldaat van Oranje’, en met Albert Lubbers bij Theatergroep Suburbia, in ‘De Manke’ en ‘Momenten van Geluk’, waar zij overigens ook de kostuums voor haar rekening nam.

Daarnaast heeft Claudia verschillende trainingen opgezet voor zowel theater als de zakelijke markt. Waarin zij werkt met technieken uit het theater.

En zij is oprichter van de De Utrechtse Binnenspelen, een verrassend theaterfestival in de binnenstad van Utrecht. Omdat zij jong talent een podium wil bieden.

Wederom stelt ze zichzelf een nieuwe uitdaging en is sinds september begonnen aan de 4-jarige deeltijdopleiding tot schrijver aan de schrijversvakschool in Amsterdam.

Comments are closed.