Tosca

eerste foto

Inhoud

STRASS theater bracht de opera Tosca: kleinschalig, met nadruk op de muzikale rijkdom en op de emotionele lading tussen de drie hoofdpersonen. In een bezetting met vijf solisten, een koor en een pianist richtten wij ons op de kern van het drama waarin macht en wellust tegenover opoffering en liefde staan. We maakten geen gebruik van grote theatrale middelen als grote decors en speciale lichteffecten, maar richtten onze aandacht op de zang en het spel. Het werk van een kunstenaar werd gebruikt als decor. Omdat in het verhaal van de opera een schilder een werk maakt, heeft in deze productie de zanger ook een echt werk gemaakt. Dit werk is na de voorstelling als ludieke actie in een veiling verkocht.

tosca 060

Recensie  

‘De kerk zelf vormde het decor; van de mogelijkheden die deze bood, werd listig gebruik gemaakt. Zo strooide Cavaradossi vanaf de bovengelegen verdieping bloemblaadjes over zijn geliefde heen en het koor nam er plaats voor de kerkscène met Scarpia. Ook de zijgalerijen werden gebruikt en achter het glas van één van de verdiepingen werd een blik gegund in de gevangenis. Tenslotte klom Tosca de trappen op en ‘wierp’ er zich van de toren (symbolisch natuurlijk).

Een heel mooi moment was de paleiszaal scène waarbij het koor zich achterin de kerk had opgesteld. 
Goed gezongen en gespeeld
. Naast de prachtige muzikale vertolking die de solisten aan hun rollen gaven, was het dramatische spel indrukwekkend en de spanning te snijden.’ Noord Hollands Dagblad

aanval tosca

Credits

Regie & Vormgeving: Claudia van Rooij Zangers: Wiebke Goëtjes, Edwin van Gelder, Arjan Man, João Sebastião, Mark Duijstee Koor: Monnickendams Operakoor Piano & Muzikale begeleiding: Maarten Hillenius Dirigent: Ago Verdonschot Kunstenares:Marion Duursema Foto’s: Petra van Vliet Met dank aan: Warna Man (Man financial services), Janneke Koetsier, Alexander Koeznetsov, Dyonne Pennings, Hanna Schreuders, Bob Sinkeler, Bart Treffers (Nassaukerk), G.J. van Veggel (Veilingmeester),  Pauline Warrenaar

Cavaradossi

 

Comments are closed.